Wednesday 28 March 2012

BELANJAWAN SABAH

BELANJAWAN SABAH DIBENTANGKAN 18 NOV

Salleh menurunkan tanda tangan pada plak sebagai simbol perasmian premis baru PNMB cawangan Sabah di KKIP, sambil diperhatikan oleh Izham.

KOTA KINABALU: Belanjawan 2012 negeri Sabah akan dibentangkan pada persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah pada 18 Nov ini.
Speaker Datuk Seri Salleh Said Keruak berkata sesi perbahasan belanjawan itu akan berlangsung selama empat hari bermula 21 Nov.
"Setakat ini pihak kami belum dimaklumkan sama ada terdapat rang undang-undang yang akan dibawa ke sidang DUN tetapi biasanya ada. Begitu juga dengan usul, saya belum menerima apa-apa usul yang dikemukakan oleh mana-mana ahli dewan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan premis baru Percetakan Nasional Malaysia Berhad di Taman Perindustrian Kota Kinabalu hari ini.
Mengenai ura-ura Parti Maju Sabah (SAPP) untuk menghantar permohonan bagi membolehkan usul Amanah Saham Sabah (SAS) dibawa ke persidangan itu, Salleh berkata semua anggota Dewan berhak berbuat demikian.
"Kita tidak melarang mana-mana pihak sama ada daripada SAPP, DAP atau anggota kumpulan penyokong kerajaan, kerana mengikut peraturan tetap sedia ada, mereka mempunyai kuasa-kuasa tertentu untuk mengemukakan usul.
"Bagaimanapun, Speakar juga mempunyai kuasa-kuasa tertentu untuk meneliti usul tersebut dan sudah tentulah saya akan meneliti apa juga usul yang dikemukakan dan seterusnya mengambil tindakan yang sewajarnya," kata beliau.

No comments:

Post a Comment