Wednesday 28 March 2012

Pemimpin BN Harus sentiasa mendampingi Rakyat

KHABAR GEMBIRA LAWATAN PM KE SABAH


LAWATAN YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Sabah pada Rabu dan Khamis lepas membawa makna cukup signifikan untuk Sabah. Ia membawa khabar gembira untuk rakyat. Dan lebih penting, pengakuan dan keyakinan Perdana Menteri betapa Sabah akan terus kekal sebagai `fixed deposit' bagi Barisan Nasional.

Tiga daerah dilawati Perdana Menteri dalam kunjungan kali ini. Bermula di Kota Kinabalu, kemudian ke Kemabong di pedalaman dan ke Sipitang di pantai barat selatan sebelum kembali ke ibu negeri. Di Kampung Likas, beliau sempat bertemu waris penduduk yang pernah dikunjungi ayahanda Perdana Menteri lebih 45 tahun lalu, kemudian `walk about' di pekan Inanam dan singah minum petang di sebuah restoran di situ.

Khabar gembira itu tentunya pengumuman kelulusan peruntukan pembangunan dan kemudahan asas. Di pedalaman Kemabong, Perdana Menteri mengumumkan peruntukan RM5 juta untuk jalan raya dan rumah panjang masyarakat Murut. Di Sipitang, diumumkan RM32.7 juta peruntukan untuk bangunan ibu pejabat polis daerah dan gerai kekal pengusaha sate. Dan di Inanam pula, diumumkan peruntukan RM2 juta bagi pembinaan dewan untuk kegunaan masyarakat setempat.

Semua projek yang diluluskannya itu adalah berimpak tinggi untuk rakyat. Misalnya, jalan raya di pedalaman merupakan kemudahan paling diperlukan ribuan rakyat. Ia kemudahan untuk memasarkan hasil pertanian. Demikian juga gerai untuk peniaga sate di Sipitang, kemudahan itu paling dinantikan peniaga. Sipitang sememangnya dikenali dengan keistimewaan satenya.

Saya turut bersama Perdana Menteri dalam hampir kesemua programnya sepanjang dua hari lawatannya itu, bersama-sama dengan YAB Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Hj Aman dan pemimpin Umno serta komponen BN yang lain.

Bermula pada jamuan teh bersama pemimpin komponen BN sejurus ketibaannya, kemudian ke Padang Merdeka untuk menghadiri Jamuan Rakyat 1Malaysia pada sebelah malamnya.

Ucapan Perdana Menteri di Padang Merdeka secara terbuka mengakui rasa gembira dan senang hati dengan kemajuan negeri Sabah serta perpaduan dan keharmonian rakyatnya. Biarpun terdiri dari berbilang kaum dan fahaman, namun tetap padu dan bersatu, sekaligus memberi kekuatan kepada kerajaan BN.

Dalam nada yang positif, Perdana Menteri menyatakan keyakinan bahawa Sabah akan terus dan tetap menjadi `fixed deposit' bagi BN. Gandingan dalam pimpinan kerajaan telah berjaya meletakkan negeri Sabah ke tahap yang membanggakan sekarang, dan tidak mungkin dapat dipertikaikan oleh pembangkang.

Di bawah kerajaan BN yang diterajui Umno, negeri Sabah telah mengalami transformasi ekonomi dan politik yang membawa kesejahteraan untuk rakyat jelata.

Datuk Seri Najib yakin rakyat di Sabah yang beliau sifatkan sebagai contoh terbaik konsep 1Malaysia akan terus bersama-sama pimpinan dan kerajaan. Melihat keadaan itulah, maka beliau optimis Sabah akan kekal di tangan BN dan menjadi fixed deposit menjelang pilihan raya akan datang.

Ini kerana, kata beliau, kerajaan BN telah banyak membawa pembangunan dan perubahan yang ternyata memberi manfaat kepada rakyat di negeri ini.

Keesokan harinya di Kemabong, jauh ke pedalaman Sabah, Perdana Menteri sekali lagi menyatakan keyakinan sama dan mengajak rakyat Sabah termasuk komuniti Kadazandusun/Murut supaya terus menyokong agenda pembangunan yang dirancangkan oleh kerajaan dan mengelakkan terjebak dengan politiking golongan berkepentingan tertentu.

Hasil pengamatannya mengenai politik dirangkumkan oleh Perdana Menteri dalam ucapannya di Sipitang pada sebelah tengah hari, dengan menyatakan bahawa beliau telah mengarahkan pemimpin-pemimpin BN Sabah supaya meneruskan usaha-usaha yang dapat mengukuhkan lagi kekuatan BN di negeri ini.

Perdana Menteri turut menyatakan bahawa beliau telah meminta semua pemimpin BN untuk sentiasa mendampingi rakyat dan dalam menjalankan usaha-usaha tersebut, semuanya hendaklah berpaksikan rakyat, seiring gagasan 1Malaysia rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

No comments:

Post a Comment