Wednesday 28 March 2012

SUDUT RENUNGAN (MUHASSABAH DIRI)



BAJET MEMPERKASA PEMBANGUNAN LUAR BANDAR: SALLEH


KOTA KINABALU: Bajet negeri 2011 diyakini dapat membantu memperkasa pembangunan kawasan luar bandar berikutan penyediaan peruntukan yang besar untuk agenda luar bandar serta program pembasmian kemiskinan, kata Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Salleh Tun Said.
Beliau berkata penyediaan peruntukan itu menunjukkan keprihatinan kerajaan untuk membela nasib rakyat di luar bandar, bertujuan merapatkan jurang pembangunan dengan kawasan bandar.
"Yang penting bagi merealisasikan matlamat ini ialah sistem penyampaian hendaklah menentukan pelaksanaanya menepati sasaran," katanya mengulas pembentangan Bajet negeri 2011 oleh Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Hj Aman di DUN Sabah pada Jumaat.
Dalam Bajet 2011, sejumlah RM162.12 juta diperuntukkan untuk menyediakan peruntukan khas untuk pembiayaan projek-projek kecil luar bandar. Ia antara lain bagi melaksanakan program yang berpotensi menaikkan taraf dan kualiti hidup masyarakat luar bandar termasuk golongan mudah miskin, miskin, dan miskin tegar.
Salleh yang juga bekas Ketua Menteri Sabah berkata, penyediaan peruntukan itu membuktikan keprihatinan kerajaan membela nasib rakyat di luar bandar yang majoritinya masih dibelenggu kemiskinan.
Katanya, antara aspek yang perlu diberi perhatian dan penekanan ialah penyediaan kemudahan asas seperti jalan raya, bekalan air dan elektrik, selain membaiki kemudahan seperti jambatan, balai raya dan seumpamanya.
Beliau berkata kerajaan sentiasa mengamalkan dasar pembangunan seimbang, berusaha merapatkan jurang kemajuan di bandar, seiring gagasan 1Malaysia mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian.
Sambil memuji Bajet negeri 2011 yang disifatkan sebagai bajet prihatin, Salleh optimis matlamat dan sasaran mampu dicapai oleh jentera penyampaian kerajaan di mana anggota perkhidmatan awam turut diberikan bantuan khas yang boleh menjadi pendorong bagi memberikan khidmat terbaik.
Sehubungan itu, beliau berharap semua pihak termasuk jabatan dan agensi kerajaan serta pemimpin masyarakat setempat bekerjasama menjayakan agenda dan matlamat Bajet negeri 2011.
Ini, katanya, termasuk mengenal pasti projek kecil luar bandar yang perlu diberi keutamaan dengan memastikan ia benar-benar dapat membawa perubahan kepada masyarakat.

 

 

MANFAATKAN KEMAHIRAN MENJADI SUMBER PENDAPATAN

"TUAN Speaker naik Firefly?" satu suara menegur saya ketika saya menunggu penerbangan pulang dari Kuala Lumpur ke Kota Kinabalu baru-baru ini.

"Ya...bukan perjalanan rasmi, tapi urusan peribadi. Tambang sendiri," saya menjawab ringkas pertanyaan lelaki itu yang kemudian menghulur tangan dan bersalam dengan saya.

Lelaki itu juga dalam penerbangan balik ke Kota Kinabalu. Dia seorang warga Australia, tapi telah menetap di Sabah selama lebih 20 tahun dan telah berkahwin dengan orang Lahad Datu.

Sementara menunggu penerbangan, saya pun berbual-bual dengan lelaki itu. Bertanya tentang pengalamannya. Dan ternyata ceritanya sungguh menarik dan boleh dikongsikan bersama.

Menurut cerita lelaki itu, kerjanya hanya membaiki piano dan pendapatan dianggap `okay'. Dia menyediakan ruang di rumahnya sebagai bengkel membaiki piano. Dia mempunyai senarai klien. Selain membaiki kerosakan, dia juga melakukan `tuining' piano pelanggan-pelanggannya.

Kerja yang dilakukannya itu memerlukan kepakaran tersendiri. Bukan sembarangan orang boleh melakukannya. Ia kerja specialise. Justeru, dia turut melatih anak-anak tempatan dan ada antara mereka yang sudah pun boleh berdikari.

Saya merisik rahsianya bagaimana dengan hanya bekerja membaiki piano, dia boleh `survive' dan anak-anak pula belajar di luar negara dan ada yang telah mendapat ijazah. Sesekali pula membawa keluarga bercuti di negeri kelahirannya.

"Asal kita ada kemahiran, boleh hidup di mana-mana. Semua orang ada kemahiran tertentu dan mereka perlu mengilap kemahiran itu untuk menempuhi kehidupan," kata lelaki itu, yang menyifatkan negeri Sabah cukup bertuah, indah dan unik kerana kaya dengan khazanah alam yang boleh dimanfaatkan oleh rakyat.

Menurut cerita lelaki itu, banyak peluang boleh diteroka di negeri ini oleh generasi muda tanpa perlu berhijrah jauh. Tapi sebahagian peluang itu tidak direbut dan tidak dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Saya setuju dengan pendapatnya. Yang penting setiap orang memanfaatkan kemahiran yang dimiliki. Ada yang berkemahiran sebagai mekanik, sebagai tukang elektrik, tukang cat, tukang ukir dan sebagainya.

Kemahiran itu hendaklah dijadikan sebagai sumber pendapatan. Kerana dalam konteks masyarakat yang maju sekarang, semua orang perlukan perkhidmatan yang baik dan cepat.

Misalnya dalam majlis perkahwinan di kampung-kampung. Kini semakin jarang diadakan gotong royong membuat khemah. Ada yang mengambil jalan mudah menyewa khemah.

Khemahnya pula lebih canggih sekarang, warna putih dengan kipas angin sekali. Ada pembekal kemudahan ini dan ia merupakan satu bisnes yang boleh diterokai.

Demikian juga hidangan makanan kenduri perkahwinan di kampung-kampung, ramai orang tidak lagi menyembelih kerbau dan lembu, sebaliknya mendapatkannya menerusi perkhidmatan katering. Dan ini juga merupakan suatu bisnes yang terbentang luas untuk diterokai.

Sebenarnya setiap insan yang dilahirkan ada kemahiran tersendiri. Yang penting ialah bagaimana mengilap dan memanfaatkan kemahiran itu.

Kalau lelaki warga Australia itu boleh survive selama 20 tahun di negeri kita dengan hanya bekerja membaiki piano, kenapa anak-anak generasi muda kita tidak boleh berdikari di negeri sendiri sehingga sebahagiannya terpaksa pula berhijrah ke tempat lain mencari pekerjaan?

 

 

BERKONGSI KISAH KEHIDUPAN PENJAJA

Bergambar bersama ahli jawatankuasa PPBPBS selepas majlis perasmian mesyuarat agung persatuan itu.

BARU-BARU ini, saya telah merasmikan mesyuarat tahunan Persatuan Penjaja Bumiputera Pantai Barat Sabah (PPBPBS). Persatuan ini memang aktif sejak dulu. Ahlinya penjaja kecil-kecilan. Berasal dari berbagai pelosok daerah. Mereka terdiri daripada peniaga yang menjalankan berbagai jenis perniagaan, daripada berjualan buah-buahan hingga kepada pemasaran kraftangan. Semuanya produk tempatan.

Menariknya, persatuan ini dipimpin oleh seorang wanita. Presidennya, Puan Lipah Haji Mad, telah berjaya memimpin dan meletakkan asas kewangan persatuan dengan kukuh untuk faedah ahli-ahlinya. Kepimpinannya diterima, malah mendapat sokongan kuat ahlinya yang berjumlah hampir 600 orang.

Saya menerima jemputan mereka untuk merasmikan mesyuarat itu kerana kisah kehidupan penjaja sesuatu yang menarik untuk dikongsikan bersama. Walaupun mereka cuma penjaja dan peniaga kecil, tapi peranan mereka besar. Mereka adalah pembekal utama hasil produk kampung, misalnya buah-buahan seperti pisang, kelapa dan tembikai.

Tempat mereka berniaga menjadi tumpuan penduduk dan pelancong. Hasil perniagaan kecil mereka turut sama menyumbang kepada pembangunan ekonomi. Mereka merupakan penggerak dan nadi penting kepada ekonomi.

Dalam ucapan saya pada hari itu, saya nyatakan kepada mereka bahawa mana-mana negara atau negeri yang saya lawati, saya pasti ke kawasan penjaja berniaga. Saya berasa seronok ke tempat-tempat seperti itu kerana di situ mencerminkan suasana masyarakat setempat.

Saya pernah membuat catatan mengenai pengamatan saya tentang kegigihan peniaga dan penjaja di Bukit Kayu Hitam, sempadan Malaysia-Thailand (ketika lawatan saya bersama Yayasan Kebajikan Suria), juga tentang kebijakan peniaga di China tawar-menawar menggunakan `calculator' memujuk pembeli (ketika lawatan saya bersama Kelab Golf dan Rekreasi Kota Belud) dan bagaimana peniaga wanita di Tanah Abang, Jakarta berbahasa menawarkan kain borong kepada pelancong (ketika lawatan saya bersama jawatankuasa Usbo).

Tempat atau kawasan penjaja berniaga mempunyai peranan penting. Kerana ia menjadi tumpuan pelancong meninjau barangan untuk dibeli, maka secara langsung ia memberikan imej negeri dan masyarakat kita. Persepsi orang luar terhadap masyarakat tempatan bermula di situ. Bagaimana sikap dan penampilan, layanan dan cara berkomunikasi kita, maka demikianlah gambaran orang luar terhadap kita.

Oleh yang demikian, saya berpesan kepada para penjaja yang hadir pada hari itu, supaya sentiasa berdedikasi dalam mencari rezeki. Selain bekerja untuk menampung perbelanjaan keluarga, para peniaga dan penjaja kecil hendaklah memberikan refleksi yang sebaik-baiknya.

Soal kebersihan, kesihatan dan keselesaan kepada pengunjung juga harus diberi keutamaan oleh para penjaja dan peniaga pada premis perniagaan masing-masing. Tempat yang bersih boleh menarik kedatangan pengunjung berulang.

Kepada persatuan itu, saya nyatakan kepada mereka betapa kerajaan negeri di bawah kepemimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Hj Aman, sentiasa bersikap prihatin terhadap kebajikan golongan peniaga dan penjaja kecil di negeri ini.

Justeru, yang penting bagi persatuan berpandangan jauh dan terbuka, melihat peluang dan potensi yang boleh diceburi bagi memajukan ekonomi keluarga. Satu daripada cadangan yang saya lontarkan hari itu ialah supaya dikaji kemungkinan melantik Majlis Penasihat bagi persatuan untuk memberi nasihat, idea dan input bagi memajukan lagi persatuan penjaja ke arah yang lebih cemerlang.

Majlis Penasihat tersebut boleh dianggotai oleh agensi berkaitan seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga(Tekun) yang boleh menunjuk ajar, membimbing dan membantu golongan penjaja.

Apapun, sumbangan golongan peniaga dan penjaja kecil mempunyai signifikan besar kepada imej dan ekonomi negeri mahupun negara keseluruhannya.

No comments:

Post a Comment