Wednesday 28 March 2012

KEMAJUAN TAMADUN BANGSA

SOKONGAN KEPADA PIMPINAN PRASYARAT KEMAJUAN TAMADUN BANGSA


Ketika lawatan ke Sabah baru-baru ini, Perdana Menteri, YAB Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak telah menyeru seluruh lapisan rakyat untuk terus memberi sokongan kepada pimpinannya di peringkat Persekutuan dan kepada kepimpinan Ketua Menteri Sabah, YAB Datuk Seri Panglima Musa Hj Aman di peringkat negeri.

Alasannya, bukan saja untuk menentukan Barisan Nasional (BN) terus membawa pembangunan untuk rakyat, seterusnya menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.

Bagi saya, mesej yang disampaikan oleh YAB Perdana Menteri itu cukup jelas. Sokongan padu kepada kepimpinan merupakan prasyarat bagi kemajuan sesebuah tamadun bangsa.

Lanjutan daripada itu, Majlis Bekas Wakil-Wakil Rakyat (Mubarak) Sabah telah mengadakan kunjungan hormat kepada YAB Datuk Musa beberapa hari lepas dan dalam kunjungan tersebut telah menyatakan secara terbuka ikrar sokongan Mubarak kepada Ketua Menteri.

Langkah tersebut adalah pengiktirafan terhadap pimpinan YAB Datuk Musa sebagai peneraju yang telah banyak mengubah landskap pembangunan dan politik negeri ini di bawah payung UMNO sebagai parti dominan BN Sabah

.Hal ini turut saya tekankan sewaktu saya merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Kota Belud, di mana saya mengajak semua lapisan rakyat, khususnya ahli UMNO memberi sokongan padu kepada kepimpinan YAB Datuk Musa, demi kelangsungan perjuangan parti sebagai pembela nasib rakyat.

Malahan, dalam mesyuarat tersebut, UMNO Kota Belud telah menyatakan pendirian terbuka menyokong penuh dan tidak berbelah-bahagi kepemimpinan YAB Datuk Seri Najib Tun Razak di peringkat Pusat selaku Perdana Menteri dan Presiden Umno, sementara di peringkat negeri pula, berdiri teguh di belakang YAB Datuk Seri Panglima Musa Hj Aman selaku Ketua Menteri dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno.

Sokongan itu kita nyatakan atas kesedaran dan prinsip mahu menjadikan Umno sebagai satu-satunya wadah politik, demi perjuangan membela nasib rakyat di bumi bertuah.

Dalam ucapan saya pada mesyuarat tersebut, saya telah menyatakan pendirian "Sebagai Nombor Dua dalam kepimpinan Umno negeri, tugas dan tanggungjawab saya adalah untuk menyokong `Our boss' selaku pemimpin Nombor Satu demi kelangsungan kekuatan parti dalam jangka panjang."

Justeru, saya menyatakan kepada mereka harapan ikhlas agar seluruh ahli UMNO dapat memahami dan menghayati perjuangan sebenar ini.

Kita sebagai pemimpin perjuangan bangsa harus menampilkan nilai-nilai dan moral politik yang luhur, telus dan ikhlas. Amalan politik “lempar batu sembunyi tangan” hendaklah dielakkan kerana ia boleh melahirkan “parasit” yang akan membunuh seluruh sistem perjuangan.

Sejarah telah membuktikan, sikap berkelompok-kelompok mudah mewujudkan fitnah dan boleh mencetuskan perpecahan dan kehancuran.

Apabila kita mengharapkan sokongan dari orang lain, kita juga harus terlebih dahulu atau sedia menyokong orang lain.

Umno harus tampil sebagai ejen perubahan sikap, budaya dan sosial. Pengurusan dan pentadbiran yang cekap, cepat dan tepat hendaklah menjadi amalan, baik dalam pentadbiran kerajaan mahupun pengurusan politik.

Justeru, saya melontarkan persoalan kepada perwakilan untuk dihayati. Saya katakan bahawa untuk menentukan survival perjuangan UMNO di bumi Sabah, barangkali wajar diambilkira konsep "decentralisation" dan "delegation" dalam hal-hal tertentu supaya sesuatu keputusan boleh dibuat cepat tanpa menunggu rujukan ke Kuala Lumpur.Saya katakan demikian kerana Sabah ini cukup unik dan istimewa keadaannya.

Biarpun sebagai adik bongsu dalam keluarga besar, UMNO Sabah nyata memainkan peranan besar lagi signifikan, menjadi penentu dan pengimbang majoriti kemenangan dalam pilihanraya umum, sebagaimana terbukti dalam PRU-12 dahulu.

No comments:

Post a Comment