Al-Quran dan As-Sunnah merupakan dua sumber utama hukum hakam Islam.
Allah berfirman dalam Surah Ali-Imran ayat 164, Sesungguhnya Allah
memberi kurniaan kepada orang-orang beriman ketika Allah mengutus antara
mereka seorang Rasul dari golongan mereka sendiri yang membacakan
kepada mereka ayat-ayat Allah, membersihkan jiwa mereka serta
mengajarkan kepada mereka al-Kitab dan al-Hikmah.
Ayat ini menjelaskan, Allah mengutus RasulNya untuk mengajar dua
perkara penting kepada manusia, pertamanya al-Kitab dan keduanya
al-Hikmah. Ini bermaksud Nabi diarahkan supaya tidak hanya mengajar
Al-Quran tetapi juga mengajar al-Hikmah kepada umat Islam.
Sahabat-sahabat Nabi Muhammad bersepakat, dua perkara yang diajarkan
Nabi Muhammad kepada mereka ialah Al-Quran serta As-Sunnah. Justeru
al-hikmah pada ayat ini bermaksud as-Sunnah. Sejarah menunjukkan tidak
ada seorang tokoh Muslim pun dari generasi yang awal yang menolak
As-Sunnah sebagai sumber hukum. Sebagai golongan yang awal, pendirian
mereka amat relevan kerana mereka hidup di bawah naungan sistem Islam
yang diwarisi dari Rasulullah. As-Sunnah ketika itu tidak hanya
dijadikan sebagai panduan di peringkat individu, malah ia merupakan
panduan serta rujukan di peringkat Negara Islam terutamanya pada zaman
khalifah ar-rasyidin yang memakan masa lebih kurang 30 tahun. Tidak ada
sebarang pertelingkahan berhubung Sunnah sebagai sumber hukum ketika
itu.
Sebenarnya, sahabat-sahabat Nabi dididik sejak dari awal lagi oleh
Nabi untuk mementingkan Sunnah atau Hadis. Sebagai contoh, sahabat Muaz
bin Jabal pernah diutus oleh Nabi pergi ke Yaman. Untuk menguji
kefahaman Muaz, Nabi bertanya kepada beliau beberapa soalan, Dengan
apakah kamu memutuskan hukuman (di sana)? Jawab Muaz, Dengan Kitab
Allah. Nabi bertanya lagi, Jika tidak ditemui (jawapannya) di situ?
Jawab Muaz, Dengan Sunnah Rasul. Nabi terus bertanya, Jika tidak kamu
temui (jawapannya) di situ? Muaz berkata, Aku akan berijtihad dan aku
tidak akan mengabaikannya. Nabi terus bersyukur kepada Allah dengan
jawapan Muaz ini. Riwayat ini menunjukkan Sunnah merupakan sumber hukum
yang penting dalam Islam. Hadis ini dipandang kuat oleh Ibn Abdill Barr,
Ibn Taimiyah, Ibn Al-Qayyim, Az-Zahabi, Ibn Kathir dan ramai lagi. Imam
Syaukani juga mempunyai pandangan yang sama berhubung hadis ini.
Di zaman khulafa ar-rasyidin, sunnah dijadikan sebagai sumber
penentuan polisi dan perundangan dalam negara Islam. Ibn Qayyim
meriwayatkan, Apabila (Abu Bakar) hendak memutuskan sesuatu hukum beliau
mencari ketentuannya dalam Al-Quran. Apabila tidak ditemui ketentuan
itu dalam Al-Quran beliau mencarinya dalam Sunnah Ar-Rasul. Sekiranya
masih belum ditemui ketentuannya, beliau akan bertanya kepada
sahabat-sahabat Nabi yang mengetahui ketentuan yang diambil Nabi
berhubung kes seumpama itu. Jika masih belum ditemui ketentuannya beliau
menghimpunkan tokoh-tokoh sahabat untuk bermusyawarah dengan mereka.
Oleh kerana Hadis atau Sunnah adalah penting dalam Islam, sebahagian
sahabat Nabi amat bersungguh-sungguh mencari sahabat-sahabat yang lain
bertujuan untuk mendengar hadis-hadis yang dihafaz oleh mereka. Sebagai
contoh, sahabat Abdullah ibn Abbas berkata, Kami pernah mendengar hadis
dari salah seorang sahabat selepas kami mendatangi rumahnya dan
menunggunya di depan pintu rumah sehingga kami menjadi mengantuk.. Hal
ini diriwayatkan oleh Ibn Abdil Barr di dalam kitab Jamik Bayanil Ilmi.
Kefahaman berhubung as-Sunnah perlu mengikut metodologi tertentu.
Antara yang terpenting, seperti yang disebutkan oleh Imam Hasan al-Banna
dalam Usul 20, ialah, As-Sunnah perlu difahami melalui rijal atau
periwayat hadis yang dipercayai. Maksud perkataan Imam Hasan al-Banna
ini ialah, hadis-hadis mempunyai kategorinya, justeru seseorang perlu
berhati-hati agar tidak berhujah dengan menggunakan hadis-hadis yang
lemah (daif) atau palsu (mauduk). Sebaliknya beliau hendaklah
menggunakan riwayat yang kuat atau sahih. Untuk tujuan ini seseorang
perlulah menguasai ilmu Mustalah Al-Hadis. Berpandukan ilmu ini, ulama
membahagikan hadis kepada dua bahagian besar:
Hadis Mutawatir iaitu hadis yang diriwayatkan oleh ramai perawi yang
berkepercayaan sehingga tidak dapat dipertikaikan kebenarannya. Contoh
hadis mutawatir ialah sabda Nabi yang bermaksud, Sesiapa yang berdusta
atas namaku, maka ambillah tempat duduknya di dalam neraka. Hadis ini
diriwayatkan oleh lebih dari seratus orang sahabat dengan kalimat yang
lebih kurang sama melalui sanad-sanad yang berlainan.
Hadis Ahad iaitu hadis yang diriwayatkan oleh segolongan kecil
perawi yang berkepercayaan dan ia dibahagikan kepada beberapa kategori,
iaitu,
Hadis Sahih iaitu hadis yang bersambung-sambung sanadnya,
diriwayatkan oleh mereka yang adil lagi sempurna dhabithnya, serta tidak
ada sebarang syuzuz serta illat pada riwayat itu. Salah satu contoh
hadis sahih ialah sabda Nabi yang bermaksud, Apabila manusia bertiga,
janganlah dua orang daripada mereka berbisik-bisik tanpa melibatkan
rakan mereka yang ketiga. Hadis ini diriwayatkan oleh perawi-perawi yang
adil lagi berkepercayaan (iaitu Bukhari, Abdullah bin Yusuf, Malik,
Nafi, Abdullah ibn Umar dan Rasulullah), sanadnya bersambung-sambung dan
isinya tidak bercanggah dengan nas yang lebih kuat darinya.
Hadis Hasan iaitu hadis yang menepati syarat-syarat hadis sahih
melainkan pada dhabith atau hafalan perawinya yang mempunyai sedikit
kekurangan jika dibandingkan dengan yang sahih. Salah satu contoh hadis
bertaraf hasan ialah sabda Nabi yang bermaksud, Jika tidak memberatkan
ke atas umatku, akan aku suruh mereka bersugi gigi setiap kali mereka
hendak bersolat. Hadis ini diriwayatkan oleh mereka yang adil lagi
berkepercayaan (iaitu Tirmizi, Abu Kuraib, Abdah bin Sulaiman, Muhammad
ibn Amr, Abu Salamah, Abu Hurairah dan Rasulullah), sanadnya
bersambung-sambung serta tidak terdapat sebarang kecacatan pada isinya.
Walau bagaimanapun, perawi yang bernama Muhammad bin Amr lemah sedikit
dhabith atau hafalannya, justeru hadis ini dikategorikan sebagai hasan.
Hadis Daif atau lemah iaitu hadis yang terputus sanadnya ataupun
wujud kecacatan pada seorang ataupun ramai perawi-perawinya. Di dalam
ilmu hadis, hadis-hadis daif dikenali dengan pelbagai nama seperti
mauquf (sanad hadis hanya sampai kepada sahabat), mubham (wujud
kesamaran berhubung perawi-perawinya) dan munqathi (nama perawi sebelum
sahabat digugurkan). Salah satu contoh hadis daif ialah sabda Nabi,
Sesiapa yang melaksanakan solat (sunat) selepas maghrib sebanyak dua
puluh rakaat, akan dibina baginya sebuah rumah di syurga. Hadis ini
diriwayatkan oleh Tirmizi, Aisyah dan Rasulullah. Tirmizi tidak hidup
sezaman dengan isteri Nabi, Aisyah, lantas tidak mungkin beliau dapat
meriwayatkan sesuatu secara terus menerus dari Aisyah. Justeru, hadis
ini dikategorikan sebagai muallaq kerana sanad hadis ini terputus di
antara Tirmizi dan Aisyah Termasuk dalam kategori daif ialah hadis
mauduk atau palsu. Umat Islam diharamkan beramal dengan menggunakan
hadis-hadis mauduk dalam kesemua urusan hidup mereka. Antara hadis palsu
yang menjadi pegangan mereka yang jahil ialah hadis yang bermaksud,
Anak zina diharamkan syurga.
Nukilan Hamba Allah,
Dr. Danial bin Zainal Abidin (M.B.Ch.B., Alexandria),
Penulis buku "Perubatan Islam Dan Bukti Sains Moden", "Empayar Minda Muslim" dan "The Misunderstood Religion".
No comments:
Post a Comment