Wednesday 9 May 2012

POWER OF TRUST


Kepercayaan ataupun dalam English dipanggil trust satu benda yang abstrak.Intangible. Walaupun ia bersifat abstrak akan tetapi ia merupakan hal-hal yang amat penting dalam kehidupan kita dan perhubungan kita di setiap peringkat seharian.
Dari kepercayaan kepada Tuhan dan kepada manusia luasnya cakupan hal ini. Kepercayaan susah didapati tetapi senang diruntuhkan. Teringat ketika saya aktif dalam berorganisasi ketika zaman mahasiswa satu tika dulu ada satu penyataan ataupun rule yang menjadi asas dalam kami bergerak kerja iaitu "we are working on trust basis." Menarik bukan!

Kepercayaan adalah tonggaknya. Dalam politik begitu juga.Akan tetapi bak kata Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat sendiri, YB Salahudin Ayub politik ini dinamik. Hari ini kawan,esok belum tentu. Kemungkinan menjadi seteru yang paling kuat. Peristiwa Tun dr Mahathir dengan serangan berbisa beliau menjadi salah satu bukti yang kukuh sehingga mengambil keputusan drastik apabila beliau keluar dari UMNO yang beliau tubuhkan semula pada tahun 1972 setelah diharamkan. Itulah dinamika politik. Itu dalam UMNO.Terbaru, ketua pemuda MIC, SA Vigneswaran mengisytiharkan bahawasanya beliau keluar dari organisasi yang menaungi kaum India selama ini.Antara sebabnya hilangnya kepercayaan beliau kepada MIC dan akibat desakan dalam parti ini dan presiden MIC sendiri.Sekali lagi kepercayaan menjadi teras utama.
Saiful Bukhari

Dalam isu terhangat masa kini, berkenaan ‘ancaman penyingkiran dan konspirasi politik’ terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pelbagai respon ‘menarik’ dan penafian dibuat darpada pimpinan kerajaan dan BN. PM,Pak lah menafikan pembabitan Umno/BN dalam hal ini. Ketua Pemuda BN sendiri, Hisham menyatakan kenyataan Anwar yang beliau diancam adalah tidak masuk akal. Bunyinya lucu bukan.Akan tetapi bagi yang pernah menjadi mangsa ia bukanlah gurauan. Beliau sudah hilangnya kepercayaan kepada sistem kehakiman di Malaysia sendiri dan pihak polis.Apakah kita lupa kepada pengakuan dan perbuatan Tan Sri Rahim Nor terhadap beliau?Tun Mahathir sendiri mengaku yang pendakwaan beliau hanyalah permainan politik semata-mata. Segalanya adalah perancangan jahat untuk menyingkirkan bekas TPM dari persada politik nasional. Ataupun satu perancangan dan propaganda mengalihkan tumpuan massa perihal penglibatan Najib,Rsomah,Khairy & Pak Lah dan kes Altantuyaa?Herm....Atau nak memadam tumpuan rakyat dalam ledakan kenaikan harga minyak di seantero Malaysia?

Menyebut perihal sistem kehakiman Malaysia, saya bukanlah seorang yang arif perihal kehakiman.bukan juga law student.Akan tetapi sebagai seorang rakyat yang cakna politik Malaysia,saya turut terpanggil dan membaca artikel-artikel dan berita-berita. Baru-baru ini hakim-hakim yang pernah dipecat di zaman Tun dahulu menerima ex-gratia daripada kerajaan sebagai satu penebus ataupun pampasan. Namun demikian ia bukanlah menunjukkan yg mereka silap.Angkuh lagi rupanya pihak tuh!


Sharibuu dalam kes altantuyaa pun meyatakan kerisauan beliau terhadap sistem kehakiman.Beliau mempersoalkan kredibiliti pendakwaraya&hakim serta bukti-bukti kes yang dikemukakan .Itulah sistem kehakiman Malaysia di mata dunia!

Percayalah sekiranya hal ini berterusan pastinya UMNO /BN makin parah ,kepercayaan rakyat seluruhnya akan terhakis sama sekali dan mereka akan terkubur di persada politik nasional.Nampaknya suara rakyat seakan-akan zaman reformasi akan bergema sekali lagi tapi kali ini ia semestinya berwajah baru rentetan kemenangan di 5 negeri dan wilayah sendiri!Fokusnya menawan kerajaan persekutuan,InsyaAllah!

No comments:

Post a Comment